این را می دانید که بیشترین چرم مورد نیاز بشر ، برای ساخت البسه ما انسانها و کلیه ابزار آلات از پوست حیواناتی مانند گاو ، گوسفند ، بز , شترمرغ و خوک بدست می‌آید.این حیوانات را بیشتر به خاطر گوشت آنها پرورش می‌دهند.در واقع پوست آنها ، یک فرآورده فرعی به حساب می‌آید.اما در کنار آنها حیواناتی هم هستند که صرفا به خاطر استفاده و منفعتی که در پوستشان دارند , شکار می‌شوند. بطور کلی می‌توان اینگونه بیان کرد که به جزء حشرات ، کمتر مخلوق چرنده یا خزنده‌ای بر روی این کره خاکی وجود دارد که پوست آنها قابلیت تبدیل به چرم را داشته باشد.

پوست مار و مارمولک
پوست این دو خزنده ، بسیار نازک و در عین حال محکم و بادوام است.وقتی که پوست پیرایی می‌شود ، ترک نمی‌خورد و آب رفتگی و کشیدگی پیدا نخواهد کرد و دوام و استحکام بسیار زیادی دارد.قیمت پوست مارمولکها ، گرانتر از پوست مارها است.از یک مارمولک می‌‌توان حدود ۳۰ سانتیمتر مربع پوست بدست آورد و تبدیل به چرم کرد.


مدل کیف دستی زنانه از چرم مارمولک


کیف دستی زنانه مجلسی با پوست مار

پوست کروکودیل ها و سوسمارها
این حیوانات ،‌ پوست زیبایی دارند و از روی نقش‌ های بزرگ به راحتی می‌توانند تشخیص داده شوند.پوست سوسمار ، بیشتر از پوست کروکودیل مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای ساخت چمدان های درجه یک ، کیفهای دستی و شانه ای زنانه و کفش های مرغوب درجه یک استفاده می‌شود.

مدلی از کیف زنانه با چرم کروکودیل


پوست کوسه دریایی
در میان ماهی‌ها ، کوسه دارای مناسب ترین پوست برای تولید البسه چرمی مخصوصا کیف و کفش است.چرم موسوم به شاگرین از پوست این حیوان ساخته می‌شود.