در پست دسته بندی کیف دستی زنانه چرمی , چرم طبیعی را بر اساس کیفیت تولیدی درجه بندی و به شما معرفی کردیم , ولی باید بدانید که چرم ها را از نظر نوع دباغی شدنشان نیز به گروه های مختلف تقسیم بندی می کنند.
1- چرم گیاهی
در دباغی این نوع چرم تا جایی که بتوانند از نگهدارنده های شیمیایی استفاده نمی کنند در عوض از رنگهای گیاهی و مواد و روغنهای حیوانی و طبیعی بهره می گیرند.این نوع از چرم طبیعی ، بسیار انعطاف‌ پذیر بوده و در رنگ قهوه‌ای‌ تولید می شود که میزان رنگش به ترکیب شیمیایی و رنگ پوست باز می‌گردد.اما این را بدانید که چرم گیاهی ابدا در آب پایدار نیست , بی‌رنگ می‌شود , و به همین دلیل است که پس از اینکه خیس گشته و خشک می گردد انعطاف خود را از دست داده و چروک می شود.هرچه درجه حرارت و گرمی آب بیشتر باشد بر میزان چروکی چرم افزوده و جمع تر می گردد.علاوه بر آن , چرم سفت شده و احتمال شکستن و ترک خوردن چرم هم بیشتر می‌گردد.این نوع چرم ، تنها نوع چرم است که در حکاکی و قالب‌گیری چرمی می‌تواند مناسب باشد.
در روزگار کهن از این نوع چرم برای ساختن زره استفاده می گردند.

2- چرم مراکشی
این نوع چرم بسیار نرم و قابل انعطاف است و با محکم‌ترین مدل های متنوع چرم‌ برابری می‌کند.از این نوع چرم بیشتر برای صحافی کتابها استفاده می‌شد.امروزه این چرم‌ها برای تهیه کالاهای چرمی ظریف مانند کیف‌های دستی زنانه ، کیف‌های دستی و جیبی مردانه استفاده می‌شود.


نمونه ای ارزشمند از یک کیف دستی با چرم دباغی شده مراکشی

3- چرم اسپانیایی
این نوع چرم ، از مشتقات چرم مراکشی است.امروزه این نوع چرمها را از پوست اسب با کیفیت مرغوب به روش پوست پیرایی گیاهی تولید می‌کنند.چرمی که بدین وسیله تولید شده بسیار محکم و همچنین ضد آب است.از این چرم ، در ساخت کفش‌ های مردانه مرغوب و مدل های متنوع کیف دستی زنانه استفاده می‌شود.



4- چرم روسی
این نوع چرم نخستین بار در روسیه تولید شد.این نوع چرم با بوی خوشایندی که داشت ، شناخته می‌شد که به بوی خوش روغن درخت غان مربوط است.امروزه تولید اینگونه چرم ، دیگر فقط مخصوص کشور روسیه نیست و در بسیاری از کشورها با استفاده از مواد پوست پیرایی گیاهی ، تولید می‌شود.از این نوع چرم برای صحافی کتاب ، ساخت کیف بغلی ، چمدان و لباس استفاده می‌شود.البته بیشتر از این مدل چرم در تولید چمدان بهره می گیرند.



کیف چمدانی با چرم یکدست و خوش رنگ

5- چرم کرومی
چرمی است که مواد اصلی در دباغی آن بر پایه کروم است و بر سطح برخی چرم های کرومی که رویه نامرغوبی دارند طرحی را بصورت مصنوعی چاپ می کنند که به آن کرومی چاپی میگویند.



6- چرم ورنی
چرم ورنی , چرمی است که از پوست گوساله تهیه می شود و رویه آن را با لاک خاصی لعاب و پوشش داده می شود تا ظاهری براق و روشن پیدا کند.حتما با مدل های متنوع کیف دستی زنانه ورنی برخورد کرده اید.



البته چرم های دیگری هم مثل جیر , اشبالت و نوبوک هم هستند که از پوست گوساله و گاو تهیه می شوند و به غیر از چرم نوبوک سطحی مخملی دارند و بیشتر به عنوان آستر در پوشاک مورد استفاده قرار می گیرند.

ادامه دارد ...........